5.Diskusjon
Det er en nyttig realitetsorientering å forsøke å sette ord på hva det jeg har funnet ut, betyr.
Dokumentasjonen i seg selv har stor verdi. Dette er en forholdsvis liten, men viktig del av den norske musikkhistorien, men det er lite dokumentasjon å finne om den. Hverken Jan Gunnar Ormestad eller brødrene Olsen har planer om å føre håndverket videre på noe vis, noe som gjør at det er en viss fare for at akkurat deres kompetanse forsvinner med dem.
Kanskje kan mitt arbeide bidra til å inspirere noen til å plukke opp håndverket, og føre tradisjonen videre? Den norske folkemusikktradisjonen er fortsatt høyst levende, og behovet for tradisjonsinstrumenter vil være til stede også i fremtiden.
Når det gjelder de moderne, håndlagede trommene til Jens Gunnar, så er markedet litt annerledes, og det finnes et hav av helt greie, billige, masseproduserte trommer som kan gjøre omtrent den samme nytten. Men trenden i Norge vil antagelig utvikle seg i Jens Gunnars favør; flere og flere vil ha kvalitetstrommer, vi er opptatt av miljøavtrykk og kortreiste produkter.
Kanskje kan denne dokumentasjonen av Jens Gunnar og hans arbeid bidra til økt forståelse for hvor mye kunnskap og tid som kreves for å bygge på denne måten.