7. Videre forskning

Arbeidet med denne oppgaven har satt døren på gløtt inn til en hel rekke interessante fagfelt, og det har reist seg mange spørsmål som det kunne vært meget interessant å finne svar på.

Mangelen på dokumentasjon knyttet til trommebyggere er knyttet til manglende dokumentasjon av mange håndverkstradisjoner, som det kunne vært interessant å se nærmere på. Da jeg lette etter opphavet til de norske messingtrommene kom jeg blant annet i kontakt med en gjørtler, og ble meget nysgjerrig på norsk gjørtlerhistorie og i sær den delen som også kan knyttes til ulike deler av norsk musikkhistorie. Dette kan være med og fortelle noe om samfunnet og om hvilken posisjon datidens håndverkere hadde.

Det kunne også vært interessant å gått vitenskapelig til verks for å undersøke nøyaktig hvilke forskjeller de ulike tresortene utgjør i klangen av ei tromme. Klang kan jo måles, og det hadde vært en artig å øvelse å se hvilke faktiske klanglige egenskaper som oppfattes som god klang i menneskeøret.

Man kunne også sett på eldre og nyere trommer i samme tresort og undersøkt hvilke som holder klangen, formen og kvaliteten best, og sett på trommebygging i et bærekraftsperspektiv.

Eventuelt kunne man sett hvordan de samme tresortene klinger forskjellig ut fra hvor mye luftforurensing de er utsatt for. Muligheten er mange!